3.DIDACTICA
INDIVIDUALIZATA SI PERSONALIZATA.
INSTRUMENTE COMPENSATIVE SI MASURI DISPENSATIVE.
(parte din articol..)
.......... Legea 170/2010 obliga institutiile
scolare sa garanteze „introducerea instrumentelor compensative, inclusiv
mijloacele de invatare alternative si tehnologiile informatice, dar si masuri
dispensative de la anumite prestatii non-esentiale din punctul de vedere al
calitatii conceptelor de dobandit”
Instrumentele compensative sunt instrumente didactice si tehnologice care substituie sau
faciliteaza prestatia ceruta in conditiile existentei unei abilitati
deficitare.
Printre cele mai cunoscute indicam :
Printre cele mai cunoscute indicam :
·
Sintetizator vocal, care
transforma tema de citire intr-o tema de ascultare
·
Aparat de inregistrare care
permite elevului sau studentului sa nu ia notite in timpul lectiei
·
Program de scriere video cu
corector ortografic, care permite realizarea unor texte suficient de corecte
fara un efort suplimentar de recitire si de corectare a eventualelor greseli
·
Calculator care sa faciliteze
operatiile de calcul·
Alte instrumente tehnologice mai
putin evoluate cum ar fi tabele, formulare, mape conceptuale, etcAsemenea
instrumente scutesc elevul sau studentul cu DSA de o prestatie care devine dificila
datorita tulburarii, fara sa-i faciliteze tema din punct de vedere cognitiv. Utilizarea
unor asemenea instrumente nu este la dipsozitia intregii clase , iar profesorii
– pe baza indicatiilor referentului scolar- vor avea grija sa sustina aceasta
utilizare de catre elevii si studentii cu DSA.
Masurile dispensative sunt in schimb interventii care permit elevului sau studentului sa nu
realizeze anumite prestatii care, din cauza tulburarii, devin extrem de
dificile si care nu imbunatatesc procesul de invatare. De exemplu, nu este util
ca un elev cu DSA sa fie obligat sa lectureze o lucrare literara de mare lungime , deoarece acest
exercitiu, din cauza tulburarii sale, nu ii imbunatateste cu nimic prestatia la
lectura......(link atasat)
Exemple instrumente compensative:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu