Buna
seara! Ma numesc Ioana Pal din Oradea si am 38 de ani.
Sunt casatorita si am 2 copii, Eduard de
18 ani si
Riccardo de 10 ani. In urma cu 15 ani, impreuna cu familia, am plecat
in Italia, unde, in 27 iunie 2005, s-a nascut Riccardo. Riccardo s-a
nascut sanatos, crestea si se dezvolta perfect. Pe la varsta de 1 an si
jumatate a inceput sa vorbeasca, dar vorbea pe silabe (a-pa,maaaa—
ma ).Pe masura ce crestea am observat ca pentru a se exprima nu
folosea mai mult de 3 cuvinte si acelea scurte si simple, intr-o singura
propozitie. Cand ii ceream eu sa faca ceva, de ex: Riccardo, du te rog in camera mingea, el
lua mingea si se uita la mine. Precizez ca in momentul respectiv nu imi dadusem seama, ci
doar dupa ani de zile, re-parcurgand toate etapele. Bineinteles ca ziceam si eu, ba ca nu ma
asculta ca e un mic smecheras, ba ca e prea alintat. in fine.. Am inceput sa-mi pun
probleme, cand, pe la varsta de 4 ani, nu dorea sa coloreze in carticele, iar daca o facea,
folosea mereu culori inchise. In carticelele unde trebuia sa reproduca alfabetul ,numere si
litere simple, el le scria foarte foarte urat chiar indescifrabil si multe erau facute ca in
oglinda..
Riccardo de 10 ani. In urma cu 15 ani, impreuna cu familia, am plecat
in Italia, unde, in 27 iunie 2005, s-a nascut Riccardo. Riccardo s-a
nascut sanatos, crestea si se dezvolta perfect. Pe la varsta de 1 an si
jumatate a inceput sa vorbeasca, dar vorbea pe silabe (a-pa,maaaa—
ma ).Pe masura ce crestea am observat ca pentru a se exprima nu
folosea mai mult de 3 cuvinte si acelea scurte si simple, intr-o singura
propozitie. Cand ii ceream eu sa faca ceva, de ex: Riccardo, du te rog in camera mingea, el
lua mingea si se uita la mine. Precizez ca in momentul respectiv nu imi dadusem seama, ci
doar dupa ani de zile, re-parcurgand toate etapele. Bineinteles ca ziceam si eu, ba ca nu ma
asculta ca e un mic smecheras, ba ca e prea alintat. in fine.. Am inceput sa-mi pun
probleme, cand, pe la varsta de 4 ani, nu dorea sa coloreze in carticele, iar daca o facea,
folosea mereu culori inchise. In carticelele unde trebuia sa reproduca alfabetul ,numere si
litere simple, el le scria foarte foarte urat chiar indescifrabil si multe erau facute ca in
oglinda..
Incepuse
sa mearga la gradinita, unde am descoperit ca il deranja galagia,
confuzia care des se creaza unde sunt grupuri de copii si sarcinile pe care i le
dadeau doamnele educatoare nu reusea sa le duca la bun sfarsit...de exemplu
regulile jocurilor...doamnele ii spuneau ca el trebuie sa faca sau sa spuna un
anume lucru dar el..pauza..se uita si isi punea mainile pe urechi deranjat si
frustrat .
confuzia care des se creaza unde sunt grupuri de copii si sarcinile pe care i le
dadeau doamnele educatoare nu reusea sa le duca la bun sfarsit...de exemplu
regulile jocurilor...doamnele ii spuneau ca el trebuie sa faca sau sa spuna un
anume lucru dar el..pauza..se uita si isi punea mainile pe urechi deranjat si
frustrat .
La servici,mereu eram sunata si chemata sa il iau acasa de la gradinita ca
vomita sau il doare burtica si bineinteles ca asta
compromitea putin situatia la serviciu si am hotarat
sa chem in ajutor pe mama … Am facut si analize
medicale care toate au iesit bune.. In clasa intai au
inceput problemele mai mari..Nu reusea sa tina
pasul deloc! Invatatoarea ma chema des la scoala si
imi spunea ca trebuie sa mai exersam acasa cu el si tot felul de sfaturi. Eu imi
vedeam copilul ca sufera, ma regaseam in dificultatile lui amintindu-mi ca si eu
uram scoala si nu imi explicam de ce alti copii inteleg ce spune invatatoarea dar
eu,ba! Aveam o caligrafie frumoasa, deci nu eram si disgrafica sau
disortografica ci doar dislexica si discalculica (am aflat mai tarziu)…si totusi, nu
stiam cum sa il ajut . Avea caiet mare, studentesc si pentru a scrie data, doar
data, folosea 2 randuri!! A terminat clasa intai cu chiu si cu vai …
Aici
diagnosticul :
Diagnostic
Evaluarea
psicologica a lui Riccardo evidentiaza un profil al personalitatii
adecvat varstei sale
atat pe plan afectiv/emotional cat si comportamental. Sunt absente situatii de dezavantaj
socio-cultural si de inadecvata instruire scolara.Mai mult decat atat,din analizarea, studierea
comportamentului si a prestatiilor pacientului, efectuate de catre subsemnatul si de catre
medicul pediatru Dr. Gian Luca Prati, sunt excluse deficientele senzoriale(auz – vaz) si
sindromi neurologici.Totodata se retrimite pentru o evaluare obiectiva , pentru excluderea
definitiva a acestor deficiente.
atat pe plan afectiv/emotional cat si comportamental. Sunt absente situatii de dezavantaj
socio-cultural si de inadecvata instruire scolara.Mai mult decat atat,din analizarea, studierea
comportamentului si a prestatiilor pacientului, efectuate de catre subsemnatul si de catre
medicul pediatru Dr. Gian Luca Prati, sunt excluse deficientele senzoriale(auz – vaz) si
sindromi neurologici.Totodata se retrimite pentru o evaluare obiectiva , pentru excluderea
definitiva a acestor deficiente.
Din punct de vedere cognitiv,ca urmare a testelor administrate, Riccardo
evidentiaza un nivel intelectual normal cu I.Q.= 100. Testele
specifice
pentru evacuarea dislexiei si a disortografiei evidentiaza o disociere intre
prestatiile cu termen de precizie/acuratete si cele cu termen de citire.
Un cadru de acest gen este compatibil cu un diagnostic de Tulburare
Specifica de Invatare, clasificabil cu codul F.81.0 dupa ICD10.
Intr-adevar,Riccardo mentine o conversatie grafemo/fonema
corecta,mentinand nivele de precizie satisfacatoare si pe alocuri
mai presus decat media. In schimb rezulta deficitare atat prestatiile
evaluate in termeni de precizie /acuratete la probele cu cuvinte
omofone,cat si prestatiile evaluate in termeni de viteza a scris – cititului
in toate probele administrate.
Parma,20/2/2014
Riccardo
, pe baza acestui test, in care i s-au exlus orice fel de
disabilitate
psihica,fizica sau senzoriala, s-au exlus toate tipurile de deficienta ,ba
dimpotriva ,testul I:Q este = 100 si in anumite teste depasea acest nivel, am
obtinut dreptul conform legii italiene pentru dislexie, no 170, la instrumente
compensative si dispensative,pe care am sa vi le descriu mai jos :
psihica,fizica sau senzoriala, s-au exlus toate tipurile de deficienta ,ba
dimpotriva ,testul I:Q este = 100 si in anumite teste depasea acest nivel, am
obtinut dreptul conform legii italiene pentru dislexie, no 170, la instrumente
compensative si dispensative,pe care am sa vi le descriu mai jos :
Instrumente compensative: ( avea dreptul sa foloseasca la scoala si acasa)
COMPUTER CU:
-control
sintaxelor
-control
ortografic
-citirea
textului prin programe speciale (sintesi vocale)
DREPTUL
SA AIBA PE BANCA SI:
-tabel
cu : lunile anului,anotimpuri,alfabetul
-tabel
cu: masuri (m,km,l,cm,etc)
.-tabel
cu:formule geometrice
-tabel
pitagoreic cu tabla inmultirii
-calculator
(clasica socotitoare de birou)
-aparat
ptr.inregistrare audio sau aparat mp3 (cu casti)
-vocabular
multimedial(digital,pe tableta sau comp.)
-carti
si manuale audio
-texte
reduse prin cd-rom
-Scaner
si Internet
INSTRUMENTE
DISPENSATIVE (SCUTIRI):
-cititul
cu voce tare
-
scrisul dupa dictare
-
folosirea vocabularului format clasic (tip carte)
-memorare
tabla inmultirii!!!
-dispensarea
in forma scrisa sau citita a limbilor straine
-programarea
timpului mai lung a testelor scrise si tinerea in evidenta si pentru
temele de
casa(se dadeau jumatate)
casa(se dadeau jumatate)
-organizarea
din timp a evaluarii prin ascultare,anuntand din timp ca va fi
ascultat(si daca
era ascultat la istorie de ex,se scria in registru si la alte materii nu aveau dreptul sa il asculte
in aceeasi zi)
era ascultat la istorie de ex,se scria in registru si la alte materii nu aveau dreptul sa il asculte
in aceeasi zi)
-EVALUAREA PRIN NOTE A TESTELOR SCRISE SI ORALE ,TINAND CONT DOAR
DE CONTINUT SI NU DE FORMA !!! (nu se tinea cont de greselile
ortografice,gramaticale sau caligrafice)
Bineinteles ca,acestea pot fi interpretate ca ajutor,dar nu
este asa. Este doar dreptul de a putea achizitiona in timp si
mod EGAL cu ceilalti colegi,informatiile.Scrisul cu
cumputerul de exemplu il ajuta sa nu piarda timp in a se
gandi cum se face liera,interpretarea cuvantului in imagini
etc si foarte important,posibilitatea de a reciti(studia) cele
scrise !!
La
matematica de ex . Acesti copii folosesc degetelele tot timpul si
ajung sa dea
rezultatul corect dar,cand termina cu succes un exercitiu,ceilalti elevi au
terminat 2 sau 3....Deci,ca sa fiu inteleasa:
rezultatul corect dar,cand termina cu succes un exercitiu,ceilalti elevi au
terminat 2 sau 3....Deci,ca sa fiu inteleasa:
Copilul
foloseste instrumentele compensative si dispensative,DAR,in paralel
FOARTE IMPORTANT,merge la logoped unde, cu acesta,va exercita scrisul de
mana,cititul,calculele matematice si strategii PERSONALIZATE! Le repeta si
acasa! Foarte multe jocuri digitale pentru stimularea grafemo-fonema.Jocuri
matematice...etc
FOARTE IMPORTANT,merge la logoped unde, cu acesta,va exercita scrisul de
mana,cititul,calculele matematice si strategii PERSONALIZATE! Le repeta si
acasa! Foarte multe jocuri digitale pentru stimularea grafemo-fonema.Jocuri
matematice...etc
Vreau sa zic ca, pana nu am ajuns la manuale audio, eu ma inregistrasem
citind manualele,facusem fisiere ptr.fiecare pagina cu titlu etc,si Riccardo invata
asa...
Foarte
importanta colaborarea cu invatatoarele si profesorii, pentru ca
trebuie
sa stiti ca,in Italia au o diriginta/coordinatrice si profesorul de italiana de
exemplu preda inca o materie,sa zicem istorie,iar cel de matematica mai preda
inca o materie deja din clasa intai!!!! (merg pe teoria ca nu exista persoana sau
,dascal care sa fie suficient de bun la toate materiile ;) si ca atare nu exista
elevi buni la toate materiile …) Profesorii sunt profesori si nu sunt ingropati in
hartii ca la noi, asta le da posibilitatea de a-si focusa atentia pe copii si fac
cursuri de formare si reformare foarte frecvent mai ales pe tema tulburarilor
specifice de invatare.
sa stiti ca,in Italia au o diriginta/coordinatrice si profesorul de italiana de
exemplu preda inca o materie,sa zicem istorie,iar cel de matematica mai preda
inca o materie deja din clasa intai!!!! (merg pe teoria ca nu exista persoana sau
,dascal care sa fie suficient de bun la toate materiile ;) si ca atare nu exista
elevi buni la toate materiile …) Profesorii sunt profesori si nu sunt ingropati in
hartii ca la noi, asta le da posibilitatea de a-si focusa atentia pe copii si fac
cursuri de formare si reformare foarte frecvent mai ales pe tema tulburarilor
specifice de invatare.
Bine,deci
sa ne intoarcem la Riky :)
Am obtinut deci certificatul dar din motive familiare a
trebuit sa ne intoarcem in Romania si bineinteles ca am
aflat CUM este aici legea (adica ,ca nu exista) pentru copiii
cu TSI si ca lipseste complet si INFORMATIA CORECTA SI
ca nu exista nici METODOLOGIA SPECIFICA PENTRU
ASEMENEA TULBURARI ( in legea educatiei no.1)
Dar
trebuia sa ma intorc in tara neaparat...
Ajunsi
acasa, am luat legatura cu dna Angela Ioan-presedintele Asociatiei
pt
Copii Dislexici din Bucuresti si cu dna Eva Bartok- Presedintele Asociatiei
Romane pentru copii Dislexici din . Tg Mures , care mi-au fost de mare ajutor si
cu care si in ziua de azi colaborez foarte strans(adica zilnic :) )Practic,le iubesc :)
Copii Dislexici din Bucuresti si cu dna Eva Bartok- Presedintele Asociatiei
Romane pentru copii Dislexici din . Tg Mures , care mi-au fost de mare ajutor si
cu care si in ziua de azi colaborez foarte strans(adica zilnic :) )Practic,le iubesc :)
Ei
bine,Riccardo nu vorbea deloc limba romana,(ne concentrasem sa stim
bine
italiana..)si va puteti imagina starea de spirit si nu numai..
italiana..)si va puteti imagina starea de spirit si nu numai..
Dar,
Dumnezeu e mare! L-am inscris pe Riccardo la Scoala gimnaziala Avram
Iancu din Oradea unde,vorbind cu doamna directoare Gheorghina Barladeanu si
explicandu-i situatia copilului, mi-a spus: ' Va pun in legatura cu dna
invatatoare
Claudia Bei cu care sigurat veti gasi metodele adecvate iar eu,va stau la
dispozitie si va sprijin daca este necesar'!
Iancu din Oradea unde,vorbind cu doamna directoare Gheorghina Barladeanu si
explicandu-i situatia copilului, mi-a spus: ' Va pun in legatura cu dna
invatatoare
Claudia Bei cu care sigurat veti gasi metodele adecvate iar eu,va stau la
dispozitie si va sprijin daca este necesar'!
Asa
am cunoscut-o pe dna invatatoare Claudia
Bei,un inger! Nu stiuse si nu mai auzise despre
dislexie si altele..imi amintesc ochii mari pe care i-a
facut vazand caietele lui Riccardo si ascultand cu
interes si rabdare toate povestirile mele....
Bei,un inger! Nu stiuse si nu mai auzise despre
dislexie si altele..imi amintesc ochii mari pe care i-a
facut vazand caietele lui Riccardo si ascultand cu
interes si rabdare toate povestirile mele....
Cazusem de acord ca megem dupa metoda italiana.Vreau sa zic ca Riccardo a fost primit in prima zi
de scoala intr-un mod cu totul exceptional!!! Copiii erau informati despre situatia lui Riccardo si li s-
a cerut colaborarea. Nu a existat deloc discriminare ba dimpotriva! Copiii comunicau prin toate
metodele cu Riccardo,semne ,desene etc.Doamna invatatoare explica si ea folosind mereu gesturi si
desene cu privirea des atintita asupra lui Riky (info primite chiar de la Riky) si mereu zimbitoare!
Riky,initial nu scria,participa doar pentru a invata limba (uitasem sa zic ca il inscrisesem tot in clasa
a treia din motivul acesta). Dar, mare mi-a fost surpriza cand, din prima zi ,el a inceput sa scrie la
matematica ,spunand: matematica e aceeasi in toate limbile :) ( o facuse de dragul doamnei si al
copiilor)
Vreau sa spun ca Riccardo a prins drag de scoala si de copii si doamna invatatoare. Abia astepta sa
mearga la scoala. Acasa ,asa cum facusem toata vacanta de vara,exersam exact ca in Italia
scrisul,cititul etc. Doamna stia fiecare pas pe care il faceam si toate metodele ,vorbeam cu dansa si
de acasa ,era mereu interesata si dispusa sa ne ajute (cu toate ca si ea are 2 copii ,unul de 5 ani si
celalalt de varsta lui Riky, ne mai vorbind ca la scoala o gaseam mereu ingropata in acte si hartii).
Eram
de acord ca temele sa le facem ''cum putem si
cat putem''. De ascultat , il asculta mereu cand Riky
ridica mana si era evaluat dupa continut si nu dupa
forma,iar copiii aplaudau si se bucurau vizibil pentru
fiecare reusita a lui Riky!Erau mereu cu ochii pe el
dar nu cu ochi critici sau discriminatorii ci cu acel
ceva in priviri ,care da curaj (zice Riky) ♥ Era mereu inconjurat de iubire
,dragoste si intelegere. Incurajat sa-si depaseasca limitele care de data asta
erau impuse nu doar de TSI …
cat putem''. De ascultat , il asculta mereu cand Riky
ridica mana si era evaluat dupa continut si nu dupa
forma,iar copiii aplaudau si se bucurau vizibil pentru
fiecare reusita a lui Riky!Erau mereu cu ochii pe el
dar nu cu ochi critici sau discriminatorii ci cu acel
ceva in priviri ,care da curaj (zice Riky) ♥ Era mereu inconjurat de iubire
,dragoste si intelegere. Incurajat sa-si depaseasca limitele care de data asta
erau impuse nu doar de TSI …
Cand
ma opream la scoala sa mai vorbesc cu doamna,cand ma vedea, i se
umpleau ochii cu lacrimi: '' Ioana, invat atat de mult de la Riccardo! De la copiii
din clasa! Riccardo pentru noi este o lectie de viata!'' Eu ii spuneam ca da,are
dreptate dar ca si noi am inteles ca,cu intelegere,acceptare,dragoste si
implicare ,cu DESTANDARDIZAREA ,se obtine ceea ce cu totii doresc dar nu stiu
cum sa obtina: sanse egale pentru toti copiii! Acceptarea ca suntem toti diferiti
unul de altul si ca nu conteaza CUM ajungi la rezultate si progres ci FAPTUL CA
AJUNGI!
umpleau ochii cu lacrimi: '' Ioana, invat atat de mult de la Riccardo! De la copiii
din clasa! Riccardo pentru noi este o lectie de viata!'' Eu ii spuneam ca da,are
dreptate dar ca si noi am inteles ca,cu intelegere,acceptare,dragoste si
implicare ,cu DESTANDARDIZAREA ,se obtine ceea ce cu totii doresc dar nu stiu
cum sa obtina: sanse egale pentru toti copiii! Acceptarea ca suntem toti diferiti
unul de altul si ca nu conteaza CUM ajungi la rezultate si progres ci FAPTUL CA
AJUNGI!
In paralel, duceam o lupta imensa
alaturi de doamnele Angela si Eva la
care s-a alaturat si Asociatia Arad
pentru Copii Dislexici , Asociatia
Prodislex din Sf gheorghe , si o
multime de parinti, logopezi,
psihologi, profesori si invatatori din
toate partile tarii, pentru a informa
cat mai mult si corect asupra Tulburarilor Specifice e Invatare, prin traduceri
din legislatia italiana, americana, franceza, din materiale stiintifice elaborate de
neuropsihologi sau profesori universitari de la marile universitati italiene care
tin cursuri de formare in domeniul dislexiei, si celorlator tulburari specifice de
invatare, video-uri si multe exemple.
Am creat acest blog al asociatiilor http://dislexietecunosc.blogspot.ro/ din care se ajunge la
canalele noastre , facebook,yotube ,situri.
Azi, legea pentru care am luptat enorm ,noi asociatiile, exista!
Este legea 6/2016,completare le legea 1/2011 si tin sa specific
de ce este nevoie de aceasta lege si la ce categorii de copii se
refera!
Deci:
Aceasta
lege este destinata STRICT /SPECIFIC acelei categorii de
copii,care :
copii,care :
-au un IQ normal sau superior(de la 70 in sus)
-unde se exclude orice deficienta si sindrom neurologic
dar care ,in ciuda excluderii acestor deficiente, prezinta dificultati
in insusirea si automatizarea scrisului,cititului si calculelor,dar care cu
metode alternative de invatare si prin mijloace compensatotorii si
dispensative , obtin achizitionarea informatiilor cantitativ si calitativ in
egala masura cu toti elevii!
Acesti
copii/elevi, cu toate ca pareau sa fie inclusi in legea no. 1 sub o
umbrela generala, de dificultati sau tulburari de invatare la modul
general, nu beneficiau de nici un fel de sprijin sau ajutor! Practic, din
punct de vedere al CJRAE sau scolii , nu existau! Nici nu erau luati in
evidenta! Decat cel mult cu un certificat identic cu al celor cu orice alta
problema, de exemplu retard cognitiv. Eventual,unii,obtineau astfel un
profesor de sprijin, venit din scoala speciala si evident fara formare in
doemniul tulburarilro specifice de invatare!!
umbrela generala, de dificultati sau tulburari de invatare la modul
general, nu beneficiau de nici un fel de sprijin sau ajutor! Practic, din
punct de vedere al CJRAE sau scolii , nu existau! Nici nu erau luati in
evidenta! Decat cel mult cu un certificat identic cu al celor cu orice alta
problema, de exemplu retard cognitiv. Eventual,unii,obtineau astfel un
profesor de sprijin, venit din scoala speciala si evident fara formare in
doemniul tulburarilro specifice de invatare!!
Diferenta intre: TULBURARI DE INVATARE si TULBURARI SPECIFICE DE
INVATARE ( TSI) este aceasta:
Primele ,se refera la acele tulburari de invatare care deriva din anumite
deficiente, dizabilitati,in urma unor acidentari ,boli etc deci,sunt
tulburari de invatare derivate(as zice)
Al doilea grup in schimb,este SPECIFIC deoarece se refera doar la
categoria mai sus explicata...
Marii specialisti in TSI precum Gianluca Lo Presti,Giacomo Stella,(cv pe
care il gasiti la noi pe blog si pe canalele y.t avem video cu subtitrari
,unde gasiti explicatia si confirmarea a ceea ce am scris mai sus) care
ne sustin si care sunt dispusi sa tina conferinte si formari in Romania,
spun astfel: TSI sunt o categorie distincta de tulburari! Dislexic ESTI si
nu suferi de dislexie.Dislexia este ceva ce esti si nu ceva ce ai!
Azi,Riccardo vorbeste bine limba romana, scrie si citeste (ba chiar scrie si cu
litere de mana - in Italia niciun elev nu este obligat sa scrie intr-un anume
fel,fiecare scrie cum ii este mai
usor.La matematica a inteles
formulele de ex. la rezolvarea
exercitiilor cu paranteze rotunde si
patrate si le pune in aplicare foarte
bine , dar la calcullele de tipul
impartitrii sau inmultirii, daca nu
foloseste tabelul pitagoric (cu
tabla inmultirii) se opreste sau greseste...Rezolva probleme si cu 2 modalitati
folosind metoda sa proprie de interpretare (inlocuind cuvinte cu simbolul
acestora ,ex. Cate mingi au ramas ,el deseneaza rapid o minge si pune semnul
intrebarii + ramas ). Ii place f.mult! Merge la tabla din propria vointa si a
obtinut un progres imens! Doamna invatatoare a avut si are un rol fundamental
in reusita si succesul lui Riccardo!
Pasiunile lui sunt desenul,pictura si dansul. La jocurile pe calculator este AS.
Joaca jocuri in care construieste si trebuie calculata de ex. Distanta intre un
geam si altul si inaltimea...pozitionarea usilor etc ..Le face cu o rapiditate
inexplicabila!!!
Despre
dislexia mea adulta :)
foarte
pe scurt... Am aflat tarziu ca sunt dislexica. Scriam si eu ca in
oglinda si
cand citeam ,pe cand ajungeam in josul paginii,uitam ce citesem mai sus :)
Oboseam citind.
cand citeam ,pe cand ajungeam in josul paginii,uitam ce citesem mai sus :)
Oboseam citind.
Mama spunea ca nu-mi place sa citesc.Problema adevarata e ca nu imi placea activitatea
asta Nu imi dadea nimic, doar dureri de cap si oboseala,in schimb, adoram ca cineva sa imi
citeasca..asa imi ramaneau informatiile si imi puteam imagina usor totul...La mate,
invatasem tabla inmultirii doar prin clasa a 7-ea dar nu bine...nu intampinam dificultati in
rezolvarea testelor daca (imi scriam pe pereti formulele :))) Cu formulele in fata
reuseam.Iar cand aveam de facut de ex. 7X9 ,faceam asa: cu creionul pe banca scriam:
9+9=18+
9+9=18
36+
9+9=18
54+
9
63
:)
Mesajul
meu catre parinti si cadre didactice este unul singur!
Daca
ati ajuns la acest mesaj,inseamna ca ati citit si articolul de mai
sus(adica sper ;) )
Peentru
obtierea acestui rezultat si in Romania, adica legea si in curand
metodologia, s-
a luptat intens zi si noapte! Eforturile,sacrificiile,noptile nedormite si lupta cu ignoranta au
fost foarte mari si inca sunt! Dar,cu implicarea voastra, parinti,specialisti si cadre
didactice,totul va avea valoare. Acesti copii sunt o responsabilitate comuna! Toti pot avea
reusite si succese scolare! Daca dai elevului intrumentele de care ARE nevoie ( daltonistului
ii scrii pe creioane cu litere ,culorile si va reusi. Copilului de alta nationalitate ii pui la
dispozitie un dictionar...Miopului ii dai ochelari si asa mai departe, unui elev TSI ii dai
intrumentele de care vorbeam mai sus ,sigur va reusi! Scopul nu e oare acela,de a educa?!
De ce aceasta educatie trebuie sa aiba O SINGURA FORMA?!
a luptat intens zi si noapte! Eforturile,sacrificiile,noptile nedormite si lupta cu ignoranta au
fost foarte mari si inca sunt! Dar,cu implicarea voastra, parinti,specialisti si cadre
didactice,totul va avea valoare. Acesti copii sunt o responsabilitate comuna! Toti pot avea
reusite si succese scolare! Daca dai elevului intrumentele de care ARE nevoie ( daltonistului
ii scrii pe creioane cu litere ,culorile si va reusi. Copilului de alta nationalitate ii pui la
dispozitie un dictionar...Miopului ii dai ochelari si asa mai departe, unui elev TSI ii dai
intrumentele de care vorbeam mai sus ,sigur va reusi! Scopul nu e oare acela,de a educa?!
De ce aceasta educatie trebuie sa aiba O SINGURA FORMA?!
Va
asigur ca elevii TSI pot invata dupa acest model si garantez
rezultate bune cu in plus mai
putin stres si oboseala,ba chiar timp si pentru a.-si desfasura activitatile de sport,pasiunile
(care de fapt sunt cele mai importante;pasiunile noastre sunt cele care ne reprezinta!
Suntem NOI! Sportul de asemenea este f important atat la nivel fizic cat si psihic.).
putin stres si oboseala,ba chiar timp si pentru a.-si desfasura activitatile de sport,pasiunile
(care de fapt sunt cele mai importante;pasiunile noastre sunt cele care ne reprezinta!
Suntem NOI! Sportul de asemenea este f important atat la nivel fizic cat si psihic.).
Sper ca acest
articol sa fie citit de un numar mare de persoane dar in special de
persoanele
interesate si totodata sa fie o incurajare pentru toti!
interesate si totodata sa fie o incurajare pentru toti!
Ioana
si Riccardo Pal :)
Superb rezultat ! As avea o intrebare. In cazul unui copil cu autism infantil , cu un IQ 84 , care prezinta dificultati in pronuntie, scriere si calculare , poate beneficia in scoala de masa unde merge, de un acele instrumente pentru ai fi mai usor? Ma refer aici la laptop, calculator scaner?
RăspundețiȘtergereVa felicit pentru ceea ce ati reusit sa faceti ! Mult succes! O sa iau si eu legea sa vad ce trebuie facut.
Cine si cum i-a facut evaluarea? cum s-a obtinut de la un copil autist IQ-ul?
ȘtergereCalculatorul nu are legatura cu evaluarea IQ-ul-ui (doar in cazurile foarte severe).
Dati-l copilului si invatati-l sa il foloseasca. Veti avea probabil mari surprize (din cele placute)
Buna seara! :)
ȘtergereMultumim pentru aprecieri :)
In momentul de fata ,in Romania nici copiii TSI nu folosesc aceste instrumente in scoli deoarece ,legii 6/2016 ii lipseste metodologia. Grupul de lucru lucreaza la intocmirea acesteia si speram sa fie publicata cat mai repede.
Cu drag,
Ioana.
Buna seara
RăspundețiȘtergereSunt tatal a doua fete gemene de 10 ani si 9 luni si sunt in clasa a IV-a in Timisoara
Una dintre ele invata bine insa cealalta intampina dificultati de genul celor regasite in articol.
Am fost la psihiatru si ne-a diagnosticat cu hiperchinetism si am urmat un tratament de aproape 2 ani dupa care am fost la un alt specialist care n-ea spus sanu mai urmam acel tratament pt ca are si efecte adverse. Asta s-a intamplat cu specialistii. La scoala a fost la fel ca si cu specialistii, adica invatatoarea ne-a spus ca stiie despre ce este vorba si ca o s-o ajute insa nu a fost asa, incuraja colegii sa ia in ras un rezultat slab al unui copil asta fiind metoda ei de a stimula copiii sa invete, ajungand sa fie in pragul repetentiei in semestrul 1.
Am fost nevoiit sa le mut la o alta scoala unde am intalnit o invatatoare care stie sa lucreze cu astfel de copii. Va rog sa-mi spuneti daca sunt astfel de asociatii si in Timisoara. Va multumesc.
Buna seara!La Timisoara (inca) nu s-a infiintat o astfel de asociatie,dar va putem pune in legatura cu un logoped foarte bun din Timisoara.Va trimitem datele pe e-mail si va invitam pe grupul facebook Timisoara pentru Dislexici,unde doamna LAaura,initiatoarea grupului,doreste sa infiinteze o asociatie .
ȘtergereRamanem in contact :)
O imbratisare fetelor si felicitari taticului prezent!!
Cu drag,
Ioana.
Sunt invățătoare și imi prinde tare bine citirea acestui articol.
RăspundețiȘtergereFelicitări mamei neobosite care n-a lăsat in voia sorții evoluția fiului ei și invățătoarei deschise la minte.
Multumim frumos! Va rugam sa ne sustineti in continuare ,sa ne urmariti ,pentru a ajuta cat mai multi,copii si sa obtina aceste rezultate ! :)
ȘtergereFelicitari pentru ceea ce faci! Esti un om deosebit, un suflet splendid! De un singur lucru imi pare rau- ca nu te-am cunoscut mai din vreme! Mereu impreuna! Suflet frumos, familie frumoasa! Doamne ajuta!
RăspundețiȘtergereBuna ziua,
RăspundețiȘtergereSunt mama unui baiat de 11 ani dislexic. Pana in clasa a IV a a avut profesor de sprijin. Evaluarea a fost data cf procedurilor pentru dislexici.este la scoala 164 bucuresti.As vrea sa fac cu un profesor sau cu cineva
specializat sedinte pentru ai scoate din cap frica de a citi. Ma gasiti pe simonadumitru1977@yahoo.com